Home   /   Depressie en je omgeving   /   Nuttige tips

Nuttige tips

De invloed van levensstijl

Je kan je genezing op heel wat manieren ondersteunen door een gezonde levensstijl. Voldoende slaap, gezonde voeding, regelmatig bewegen en  in de mate van het mogelijke werk en hobby's blijven uitvoeren is zeker positief. Dit alles kan je helpen in de strijd tegen je depressie. 

Slaap
Voeding
Alcohol en depressie
Magisch effect: lichaamsbeweging
Gezond op reis
Je staat er niet alleen voor
Stresskillers
De vooruitgang vieren

Slaap

Tijdens een depressie kan je last hebben van slaapstoornissen. Het kan zijn dat je zeer slecht slaapt of dat je juist té veel slaapt. Probeer te weerstaan aan de drang om lang te slapen of tijdens de dag dutjes te doen. Dit brengt je uit je normale dagritme. Heb je vooral last van slapeloosheid, meld dit dan zeker aan je arts. Sommige antidepressieve geneesmiddelen kunnen je een betere nachtrust bezorgen.

Voeding

Mensen die herstellen van een depressie moeten bovendien proberen om hun lichaamsgewicht constant te houden. Een uitgebalanceerde voeding met complexe koolhydraten (graanproducten, groenten en fruit), waarbij ongeveer een vijfde van de calorieën wordt opgenomen in de vorm van eiwitten en niet meer dan een vijfde in de vorm van vetten, is bevorderlijk voor de algemene lichamelijke gezondheid. Mogelijk heeft het ook een positieve invloed op je gemoedsstemming.

Sommige antidepressieve medicatie kan je gewicht beïnvloeden. Er zijn er die wat doen verdikken, anderen verminderen je eetlust. Soms zal je arts er bewust voor kiezen, wanneer je bijvoorbeeld of te mager of te dik bent. Wens je geen invloed op je gewicht? Praat hier dan zeker over met je arts. Er bestaan voldoende geneesmiddelen die van je kilo’s afblijven.

Alcohol en depressie

Ook al lijkt of alcohol en drugs je euforisch maken, niets is minder waar. Na verloop van tijd zal het je depressieve gevoelens enkel maar versterken. Drinken om te vergeten of om je beter te voelen doe je dus beter niet. 

Daarenboven kan alcohol het slaapverwekkende effect van antidepressiva verhogen. Dit kan leiden tot nodeloze valpartijen of ongelukken met de auto. Drink dus beter niet of althans zo min mogelijk. Zeker in het begin van je therapie kan een glaasje alcohol extra slaperigheid geven.. Als je je zo ongelukkig of slecht voelt dat de verleiding om te drinken te groot wordt, moet je dit met je arts bespreken. Misschien ben je gebaat met een aanpassing van je  behandeling.

Magisch effect: lichaamsbeweging

Wanneer je een depressie hebt, kan een wandeling of een fietstocht wonderen doen. Beweging in open lucht heeft niet enkel een positieve invloed op je gemoed. Onderzoek heeft ook aangetoond dat je sneller geneest.

Je hoeft zeker geen marathon te lopen! Enkele malen per week een korte wandeling doet al wonderen.  Alleen al het feit dat je in de frisse lucht bent, ver van andere mensen, de telefoon en je problemen, kan heel nuttig zijn.

Wanneer je je aan je dagelijks ritme houdt,  een beetje aan lichaamsbeweging doet, goed op je voeding let, voldoende slaapt en zo de stress in je  leven vermindert, kan je zelf een belangrijke bijdrage leveren tot je genezing. Uiteraard moet je ook je behandeling nauwgezet blijven volgen.

Gezond op reis

  • Wanneer je een reis in binnen- of buitenland plant, moet je je er uiteraard voor zorgen dat je voldoende medicatie meeneemt. Steek ze best in je handbagage. Je weet maar nooit dat je koffer niet meereist…

  • Je dagelijkse routine verandert wanneer je op reis bent. Daardoor kan je je medicatie vergeten in te nemen. Stop je pillendoosje daarom bij de dingen die je elke dag gebruikt, bv. je toiletartikelen. Misschien kan je je gsm je dagelijks een seintje laten geven, zodat je aan de inname herinnerd wordt?

  • Verre reizen kunnen gepaard gaan met verwarrende tijdsverschillen. Om er zeker van te zijn dat je dagelijks je medicatie inneemt, kan het goed zijn te kiezen voor een pillendoosje met een apart vak per weekdag. Deze doosjes zijn verkrijgbaar in de meeste apotheken.

  •  Vraag aan je arts of je apotheker om de merknaam en de actieve bestanddelen van je product op te schrijven. Houd dit bij de hand zodat je indien nodig ook in het buitenland geholpen kan worden. Neem ook de naam en het telefoonnummer van je arts mee. Je weet nooit waarvoor dit goed kan zijn!

Je staat er niet alleen voor

Een depressie maak je zelden alleen door. Ook je partner en je vrienden leven met je mee. Wellicht veel meer dan je zou vermoeden. Ook al werken pogingen om jou op te vrolijken  vaak averechts, weet dat ze enkel bedoeld zijn om je een hart onder de riem te steken.

Belangrijk is dat je beseft dat je vrienden, je familie en je collega’s je niet zomaar laten vallen. Ze kunnen veel doen om je mee uit je depressie te halen.

In geval van een depressie ben je  heel gevoelig voor allerhande vormen van stress. Als de rest van je familie of je vriendenkring zich daarvan bewust is, kan daar wat aan gedaan worden. Bij ernstige relatieproblemen kan relatietherapie uitkomst bieden.

Er zijn ook zelfhulpgroepen beschikbaar waar je lotgenoten kan ontmoeten en kan praten en ervaringen kan uitwisselen met andere patiënten en familieleden.

  • Ups&Downs, Vlaamse vereniging voor personen met een bipolaire stoornis of chronische depressie en hun omgeving.
  • Similes, Vereniging voor gezinsleden en betrokkenen van personen met psychiatrische problemen.
  • Altis, Zelfhulpgroep voor depressieve mensen.

Stresskillers

Het is niet omdat je medicatie neemt tegen depressie dat je je nooit meer somber kan voelen. Uiteraard zal je nog geconfronteerd worden met stresssituaties of zware opdoffers die het nodige verdriet met zich meebrengen. Dit wil daarom niet zeggen dat je onmiddellijk terug zal hervallen.

Om een depressie te kunnen onderscheiden van gewone droefheid, moet je vooral letten op de typische symptomen van een depressie, zoals gebrek aan levensvreugde, gebrekkige eetlust, slaapstoornissen, futloosheid, verminderd libido en schuldgevoelens.

Een erg nuttige techniek op weg naar beterschap bestaat erin u voor te nemen om elke dag iets leuks te doen. Hoe druk je het ook hebt, je moet de tijd nemen om iets simpels en prettigs te doen, bv. muziek beluisteren, een boek lezen, een wandeling maken, een film huren of een vriend bellen.

Wanneer je toch opnieuw het gevoel hebt dat je de wereld niet meer aankan, bespreek dit dan zeker met je arts. Misschien kan extra psychotherapie je helpen? Of misschien is het nuttig de medicatie wat aan te passen?

De vooruitgang vieren

Het kan zeker geen kwaad om af en toe even terug te denken aan de tijd dat je aan je depressie leed, gewoon om te zien welke weg je al hebt afgelegd.

Maakte je tijdens je depressie een lijstje met die dingen waar je toen niet meer toekwam? Bekijk dit dan nu even opnieuw. Op die manier zie je welke vorderingen je hebt gemaakt. En wees er vooral fier op dat je dit bereikt hebt!

Nu is ook het moment aangebroken om samen met je arts strategieën te ontwikkelen voor de toekomst. Benut je herwonnen gezondheid zoveel mogelijk, maar leer ook om die gezondheid te koesteren en te voorkomen dat je hervalt. Vertrouw op je dokter en je geneesmiddelen: je kan er net zolang beroep op doen tot je weer helemaal gezond bent!



Beoordeel deze pagina