Home   /   Depressie en je omgeving   /   Je balans behouden

Je balans behouden

Je bent lichamelijk en geestelijk pas in balans wanneer je draagkracht (dat wat je allemaal aankan, je weerbaarheid) in evenwicht is met je draaglast (dat wat je te verwerken hebt, je belasting en stress). Wordt je draaglast té groot, dan geraak je uit evenwicht. En als die situatie aanhoudt kan je in een depressie verzeild geraken.

Daarom is het van belang een inzicht op te bouwen in welke factoren je uit balans brengen. Wat kan je in de toekomst doen om te vermijden dat de draaglast te groot wordt voor jou? Je kan hierbij terugdenken aan de periode die tot je depressie geleid heeft. Welke elementen waren belastend en speelden een rol bij de ontwikkeling van je depressie. Sommige mensen zijn bijvoorbeeld heel gevoelig voor slaaptekort. Als dit voor jou een belangrijke uitlokker geweest is, kan je er best in de toekomst voor zorgen dat je er een goede slaaphygiëne op na houdt (voldoende uren slapen, de uren die je echt nodig hebt, regelmatig op het zelfde tijdstip gaan slapen en opstaan, niet te laat gaan slapen enz.). Uiteraard moet je hierin niet  te streng zijn voor jezelf. Je mag best nog wel eens laat opblijven en uitgaan naar een familiefeest, maar misschien niet te vaak na elkaar en moet je tussen activiteiten door ook voldoende momenten van rust inlassen. In sommige gevallen van depressie kan overdreven piekergedrag een rol spelen. Als je van jezelf weet dat je de neiging hebt om je snel zorgen te maken en te beginnen piekeren, is het aangewezen om manieren te vinden om deze automatische reacties te doorbreken. De eerste stap is je ervan bewust worden en er vervolgens anders mee te leren omgaan. Mindfulness en meditatie kunnen je helpen om te ontspannen en minder te piekeren. Dus als je bij jezelf merkt dat dit punten zijn waar je aan moet werken, doe dat dan zeker! Dit zal immers jouw draagkracht versterken waardoor je in de toekomst weerbaarder wordt. Hierdoor zal de kans dat je bij een stresserende levensgebeurtenis opnieuw hervalt in een depressie verminderen. Balans houden kan je dus bereiken door  inzicht te verkrijgen in je eigen persoonlijke patronen die geleid hebben tot de depressie. Op basis van dat inzicht kan je dan je draagkracht versterken en je draaglast verminderen.

Balansmodel

 



Beoordeel deze pagina